Ja, SEA is een betaalde vorm van online marketing. Dit betekent dat je moet betalen om je website te laten verschijnen in zoekresultaten van zoekmachines, zoals Google. Dit wordt ook wel “betaald zoeken” genoemd.
In SEA betaal je per klik
In het geval van Google Ads, betaal je voor de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Dit gebeurt via een veilingssysteem, waarbij de hoogste bieder het meest zichtbaar is in de zoekresultaten. Hoe hoger je biedt op een zoekwoord, hoe hoger je zal worden weergegeven in de zoekresultaten.
Voor- en nadeel van SEA
Het voordeel van SEA is dat je snel zichtbaar kunt zijn in zoekresultaten en zo snel kunt profiteren van de voordelen van online marketing. Het nadeel is dat het kosten met zich meebrengt en dat je constant moet blijven bieden om hoog in de zoekresultaten te blijven staan.
Keuze maken qua marketingbudget
Het budget voor SEA kan variëren, afhankelijk van hoeveel je wilt uitgeven en hoeveel concurrentie er is voor de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden. Sommige bedrijven kiezen ervoor om een beperkt budget te stellen voor SEA, terwijl andere bedrijven een groter budget toewijzen aan hun SEA-campagnes. Het is belangrijk om te overwegen hoeveel je bereid bent te besteden aan SEA en hoeveel je verwacht terug te krijgen in termen van winst voordat je begint met een campagne. Onze Google Ads specialisten adviseren je hier graag over.